Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Tillbaka i verkligheten!

Kategori: New York 2015

 
Hej igen, nu är jag tillbaka...
Ingen lustigkurre gissade rätt på var jag varit, det rätta svaret är givetvis: New York!
Jag kom egentligen tillbaks redan i fredags men lite jetlag och ett STORT antal bilder har gjort
att jag inte ger mig tillkänna förrän nu här på bloggen. (Och två hockeycuper på Rosvalla)
 
 
Upplägget kommer att bli alldeles för många inlägg med alldeles för många bilder,
dock så kommer jag att lägga till en hel del text med lite storys bakom,
rekommendationer och några avrådningar om det jag varit med om.
Anledningen är att ha bloggen som en reseberättelse för mig själv och mina närmaste,
men även för att jag vet att fler går i tankar att åka till det stora äpplet, staden som aldrig sover...
 
I vintras började tankarna snurra om att det var dags igen för en resa. Ni som känner mig
vet att det inte sker allt för ofta, Irland 2000, Azorerna 2008 och däremellan några tjänsteresor
till Norge, Rom, San Sebastian (Spanien), Vaasa i Finland samt Västerås ;-)
Ett ställe som funnits med i tankarna i många år är ju just New York men det har inte blivit av.
Förrän nu!
 
I början av maj stegade jag in på Resia och fick hjälp med flyg och boende, billigt skulle det vara
och billigt blev det, för att vara New York under högsäsong.
Boende 7 nätter samt flyg tur/retur gick på strax över 12k och får väl anses prisvärt.
Flygresan dit startade 06.30 den 13/8 från Arlanda och gick via Amsterdam.
Från det att jag gick upp 02.00 den dagen till jag kom i säng var jag vaken 26 timmar i sträck.
Hemresan gick direkt från JFK till Arlanda och det dygnet var jag vaken ca 30 timmer i sträck.
Måste lära mig att sova på flygplan alltså...
 
På plats i New York så tog jag mig till hotellet via flygplatsens automatiska shuttle-tåg till
tunnelbanan, som tog mig till Manhattan.
 
Det förarlösa tåget inne på flygplatsområdet, coolt att stå längst fram!
 
Boendet under veckan, Hotel 17 på 17:e gatans östra sida. Ett lågbudget-alternativ.
Läser man Reviews om hotellet så nämns: små rum, rent o fräscht,
gemensamma toaletter/duschar i korridoren samt prisvärt. Kan instämma till 100%!
 
"A room with a view!"
 
Boende & flyg 12200:-, 700 dollar (ca 6500:-)  i fickpengar, några kortköp på plats på ca 700:-
samt ett förköp hemifrån på ca 1700:- och p-avgiften 650:- är vad resan kostade = ca 23000:- 
(+ ett besök på B&H, men den kostnaden går ju under investeringskontot)   ;-)
Och faktiskt så hade jag ca 50 dollar med hem igen...
 
 
Det kommer som sagt mera, väldigt mycket mera.
Håll utkik på Kontraster framöver, takten på inläggen beror lite på dagsformen...
 
 
/J
 
 
 
 

Kommentarer

  • Stefan Karlsson säger:

    Jaha ja, välkommen hem.

    Nu blir det spännande att se om du kan visa några tips inför vår resa nästa år.

    Blir vi inspirerade? Ja, det är jag övertygad om.

    Svar: Tackar!Jo jag hoppas att ni kommer bli inspirerade, för det är ett sevärt ställe att åka till, helt klart. Håll utkik framöver så kommer det en hel del matnyttigt i både text- och bild-form!
    Jimmy Steen

    2015-08-24 | 19:21:57
    Bloggadress: http://nykping.blogg.se/
  • Lasse Jansson säger:

    Fantastiskt spännande, vilket resmål! Och med tanke på att du räknar upp resan i samma andetag som t.ex. Västerås så förväntar jag mig underverk här på bloggen den närmaste tiden.

    Bilderna i inledningsinlägget lovar mycket gott. Jag har förvisso sett vackrare bilder än den på hotellrumsutsikten, men även den bilden berättar en historia som faktiskt är väl värd utrymmet i etern. Bra!

    Jag är nyfiken på en sak som du kanske kommer till i ditt berättande om resan. Vad hade du med för utrustning? Eftersom jag antar att du hade kamerautrustningen som handbagage kan det vara intressant att veta både vad du fick plats med och hur du resonerade kring objektivval m.m. Sånt är lärorikt för oss prylnördar som kanske hamnar i samma lyckosamma sits som du, alltså en långresa till en världsstad.

    Svar: Lovar att använd utrustning kommer vara en av punkterna så småningom, troligen i inlägg 58, som publiceras lagom till trettonhelgen...Eller något tidigare ;-)
    Jimmy Steen

    2015-08-24 | 23:01:32
    Bloggadress: http://lassesfoto.blogspot.com
  • Magnus Nyman säger:

    F-n vad skön du är Jimmy. Inte bara dina bilder utan även din texter är underbara att få ta del av. Jag ser fram mot fortsättningen. Ser att tjänsteresorna för firman gjort att du har höga krav på rumsstandarden även på dina privata resor. :-) Syns på måndag. //Magnus

    Svar: Haha, låter bra att texterna uppskattas, brukar ju normalt inte lägga nån energi på sådant i vanliga inlägg. Och vad är väl Hotel Arkad i Västerås mot Hotel 17 i New York!? ;-)Är rädd för att vi gör det...
    Jimmy Steen

    2015-08-25 | 14:36:12

Kommentera inlägget här: