Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Tredje gången gillt, del 3

Kategori: Expedition Gotland

 
 
Som alla säkert fattat så menade jag Fårö när jag skrev överskattat ställe
i det förra blogginlägget, och med det menas att det inte finns så mycket
genuina ställen här jämfört med övriga Gotland. Mycket är turistigt tillrättalagt
och det finns inte så mycket att kolla på om man vill åt det genuina, tyvärr.
 
Tre rauk-områden finns ju dock där det längst norrut, Langhammars, kanske är
det mest fotogeniska med en handfull riktigt stora fulingar på land. Längst söderut 
finns ett väldigt litet område, Gamlahamn, med några enstaka, men där kanske
den kändaste rauken står. Hunden kallas den av mig medan andra säger kaffepannan(!)
 
Däremellan finns det klart största området vid Digerhuvud som är flera kilometer långt,
men där raukarna är av mer ostrukturerad typ. Det kan säkert finnas nåt att se 
där med men faktum är att jag passerade flera gånger utan att stanna en enda av dem.
 
Hunden, eller kaffepannan som en del säger. Hund är nog mer likt i min värld iaf...
 
Sen fem bilder från Langhammars
 
 
 
 
 
 
Helgumannens fiskeläge
 
Och sist ett sätt att transportera sig på kustvägen mellan de olika raukområdena,
åtminstone om det blåser...
 
 
Det finns dock ett ställe på Fårö som jag gick igång på ordentligt,
och hela det fjärde inlägget är från det stället. Ledtråd: sälunge...
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: