Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Alla vägar bär till..., parte IV

Kategori: Platser

 
Efter besöket i Vatikanstaten så var tanken att promenera genom Rom där några
ställen var utsedda som mål, i övrigt så skulle vi improvisera.
 
Ännu en ruta på Castel Sant'Angelo som ligger strax utanför Vatikanstaten,
med floden Tibern som rinner nedanför med rejält promenadstråk bredvid.
Till höger i bilden ligger de äldre stadsdelarna (om det nu finns annat i Rom!?)
där vi skulle äta på kvällen, mer om detta längre ner.
 
 
 
 
AC Romas supportershop. Inget jag besökte då jag håller på Sjösa!
 
Och ännu ett exempel på utgrävningar mitt i stan som finns överallt.
 
Det väldiga minnesmonumentet över Vittorio Emanuele II i vit marmor.
 
 
 
Piazza Venezia precis framför. I det bruna huset till vänster stod Mussolini på sin balkong
(syns i mitten av husets långsida) och hade tal inför folket under andra världskriget.
 
Ruiner, ruiner...
 
Lite längre bort på samma gata ligger Colloseum, efter Vatikanen den största turistmagneten
av de alla om man är i Rom, och självklart så stod vi i kö där också för att få komma in.
Och ja, så här såg det ut på ett ungefär.
 
 
Intressant, och kul att se ett av de mest kända turistställena i världen, men...
...detta är ett ställe man kan hoppa över, för så intressant var det inte om man frågar mig!
 
 
 
 
 
När vi började närma oss hotellet så märkte vi att vi råkat välja en gata där det var eller
skulle utföras en fascist-demonstration. Åtskilliga poliser var på plats så jag kände mig trygg,
 men min kollega som hade sydamerikansk bakgrund tyckte att det var väldigt obehagligt.
 
 
Vi passerade utan några som helst problem dock!
 
På kvällen var det dags för det som nog ändå var resans höjdare, nämligen ett besök
på restaurang Hostaria L'Orso 80. Vi hade blivit rekommenderade detta stället hemifrån
då många ABB:are på både privat- och tjänsteresor brukar besöka denna restaurang.
Blandade smårätter i stora mängder var det som serverades där problemet var att
det var så gott så att man nästan åt sig mätt på allt. Och så kom dom med ännu
en omgång med blandade smårätter...  Raaap!
 
Hela gänget!
 
 
På söndagsmorgonen var det tidig uppgång, frukost, och sen buss till flygplatsen...
 
...följt av en flygning över ett soligt Europa rakt över Alperna, läckert!
 
 
Touchdown på Skavsta.
En väldigt trevlig resa var det, Rom finns med på min lista att besöka igen,
så kan starkt rekommendera en resa hit !
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: