Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Made by Trolls...

Kategori: Platser

 
Det ena kan ibland leda till det andra, för visst var det väl så att det inte längre fanns
något SAAB-museum efter konkursen 2011... eller?

Jo, det gjorde det visst efter lite koll, och veckan efter Göteborgsbesöket så slängde
jag mig i bilen för en dagstur (!) till Trollhättan, som sen blev ännu längre då hemvägen
gick via Vänerns västra kant till Karlstad för lite souvenir-shoppande. 
Färjestads BK såklart, om nån undrar... Men det är en annan historia.
 
Här kommer blandade bilder på SAAB:ar (för de stod ganska blandade i musée-lokalen),
från den första ur-SAAB:en från 1946, till några av de sista från 2011, håll tillgodo.
 
Ur-SAAB:en från 1946, ful eller snygg? Ja det kan man fundera på,
men nog kan man se att det är en förlaga till SAAB 92 som blev
produktionsbilen 1949 där de första nådde ut till kunderna 1950.
 
 Montern gjorde att den smått mytiska ur-SAAB:en blev ännu mera mytisk...
 
 Former som en flygplans-vinge vilket inte är nån slump, tvärtom...
 
 Produktionsvarianten med ur-SAAB:en som förebild, ganska lik. SAAB 92, 1950 års modell.
 
 Sport/rally-version av SAAB 92, med en tredje vindrutetorkare placerad upptill...
 
 ...och extralysen såklart!
 
 
 
 
SAAB är en klassisker i rally-kretsar vilket syntes med många modeller på muséet.
 
 
 
 
  Replica av Eric "Karlsson på takets" rallybil som rullade i bl.a. Montecarlo-rallyt 1963.
 
 Per Eklunds arbetshäst från slutet av 1970-talet.
 
 
 Och den sista SAAB 96:an rullade direkt till muséet såklart!
 
 När man i mitten av 1960-talet skulle utveckla nästa generation (SAAB 99) så tog man en 
SAAB 96-kaross, breddade den med nästan 20cm och lät den rulla på svenska vägar som
en provbänk som få lade märke till, men nog ser man den extra bredden!?
 
 
 SAAB Sonett fanns i flera generationer under 1950-1970-talen, alla fanns på muséet.
 
 
 
 
 Precis som på Volvo-muséet så visade man upp prototyper, börjar med 
den fulaste av dem, en combi-kupé baserad på SAAB 95/96 kallad SAAB 98.
Tror inte att denna hade blivit nån succé, men vad vet jag?
 
 
 
 
 
 
 
 Och sist ut kommer de någorlunda moderna SAAB:arna som i viss mån rullar ännu.
 
 
 
 
 
 Och ja, kanske var det så!?
 
 
Har man inget särskilt att göra en dag så är både Volvo- och SAAB-muséerna
värda ett besök, det är ju svenska klassiker! Rekommenderas!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: