Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Äntligen!

Kategori: Platser

 
För en gångs skull så tajmade jag rätt!
I vintras så försökte jag mig på Öland i vinterskrud, det gick ju sådär för er som minns,
och för fem år sedan så besökte jag och några fotokompisar Söderåsen i nordvästra
Skåne, men då ca två veckor för tidigt avseende höstfärger i lövskogarna.
 
För lövskogar är just vad Söderåsen handlar om. In mass!
Bokade i början av september in en 4-dagars tripp just dit med 3 övernattningar
den sista helgen i oktober och denna gången så satt tajmingen perfekt!!
 
Resan ner började på lördagsmorgonen och hemkomsten blev sent på tisdagskvällen, 
och däremellan blev det 177 mil i hälften regnigt väder och hälften uppehåll med en
och annan kort solglimt som omväxling. Helt OK för foto alltså om än inte perfekt!
 
Platsen jag utgick från dessa dagar var då som nu Skäralid som är centrum av
Söderåsens nationalpark med Naturum och många vandringsleder.
Boendet blev även denna gången Skäralids Camping & Vandrarhem, och 
Gula Villan för att vara exakt. Rekommenderas!!   Länk till dem.
 
 
 
 
 
 
Från utsiktspunkten högst uppe i Söderåsens nationalpark, kallad Kopparhatten.
 
 
 
 
 
 
 
Skärdammen
 
Ännu en bild från Kopparhatten
 
 
 
 
 
En ung sångsvan bodde i dammen bredvid Naturum, den var totalt orädd och stod ca 40cm
framför mig när jag satt på en bänk o käkade frukost på söndagsmorgonen...
 
 
 
 
 
 
En annan tiggare men betydligt mindre ville också va med på bild.
 
 
På lördagkvällen så passerade detta Airbus 330-343 på 10668 meters höjd i 900 km/h.
Från Bryssel till Xian i Kina, en resa på 9,5 timmar varav ca 8 återstod...
 
Har ju en fablesse för nedlagda kärnkraftverk som ni kanske vet, men denna gången 
så var det inte fullt så dramatiskt då det var Barsebäck som lugnt och stilla stängdes
helt enligt plan, Barsebäck 1 år 1999 och Barsebäck 2 år 2005.
 
 
Och under tisdagens hemresa så passerades Sveriges sydligaste punkt Smygehuk.
Vill inte bli blöt så kom inte ända ut till spetsen, men nästan...
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: