Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Mitt i Atlanten, del 3

Kategori: Azorerna 2009

 
Efter två halvdagar till sjöss som vi sett samt en dag i huvudorten Ponta Delgada
dit en gäng av oss svenskar tog oss med reguljärbuss så bestämde jag mig för att
hyra bil några dagar för att utforska den 1,5 gånger 7 mil stora Sao Miguel.
 
Ön bygger på 3½ vulkaner som ligger i linje där den längst i öster ligger halvvägs i 
havet och den andra halvan märks i form av ett gigantiskt bergområde som man 
åker igenom för att nå den nordöstra delen av ön. Bilen skulle jag ha i tre dagar,
så bestämde mig för att dela upp resan i mellersta, östra samt västra rutten.
 
 
De tre vulkanerna ses på kartan som de tre sjöarna, den fjärde ser man som en halvmåne
längs kusten längst till höger. Första bil-dagen blev en expedition i de mellersta delarna av ön!
 
Även denna gången en Nissan Micra, fast nu med ratten på rätt sida...  😉
 
Den mellersta vulkanen är det enda stället på hela ön där det finns vita stränder!
Både längs stränderna vid kusten och i de övriga vulkanerna är det svart sand.
 
 Sjön heter Eldsjön av någon konstig anledning, för enligt uppgift är vattnet så kallt här
att bada inte är att tänka på. Det finns inte ens någon bilväg ner till vattnet.
 
En vy västerut från mellan-vulkanens kant.
 
 
Inte riktigt djungel, men nästan!
 
En naturlig damm, Caldeira Vehla, där många stannar för att bada, så även jag. Vattnet kom
från underjorden i ungefär 35 graders värme. Perfekt för en badkruka som mig 😍
 
Växter finns det överallt året om. Ön har ett behagligt klimat på mellan
ca 15-25 grader i genomsnitt under hela året. "Svalast" på vintern och
varmast på sommaren, helt perfekt enligt mig!
 
Källor med bubblande svavel finns både här och där...
 
...och på andra ställen så använder man markvärmen till matlagning,
som t.ex. här där man sänker ner sina grytor för långkok.
 
Väldigt vackra och dramatiska partier på sina håll.
 
"Elefanten"
 
Här nånstans finns en underjordisk källa där det alltid spottar ut 40-gradigt vatten, 
Det ryktades om att ibland så är folk där för att bada. Jag avstod.
 
Precis som på Irland så kunde man helt plötsligt möta en ko-skock under förflyttning.
 
 
 
Azorernas farligaste djur som inte alls är farligt. Samma typ av skogsödla som vi har
i Sverige med den skillnaden att de är några cm större genom evolutionen.
 
I nästa inlägg åker vi österut!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: