Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Ukraina, del 13; Nöjespalats & en överblick

Kategori: Ukraina 2019

 
Kändaste platsen och symbolen på bilder och i filmer för Tjernobyl förutom
sarkofagen över kärnkraftsverket?
Troligen pariserhjulet eller möjligen radiobilarna bredvid!
Den ganska lilla plätten mitt i stan där dessa står var tänkt att invigas som nöjespark
den första maj några dagar senare, men vi vet ju vad som satte stopp för alltihop.
 
Asfaltsytan framför användes istället till helikopterplatta under den första tiden efter
olyckan och detta har gjort en speciell plats här till den plats som har den högst 
uppmätta värdet mSv i hela Pripyat, en bit över 200 mSv vilket är väldigt högt.
Platsen för detta är på undersidan på den nedersta gondolen i pariserhjulet som
fick mest damm i sig från helikopter-flygningarna här som redan nämnts.
Detta damm har sedan runnit ut på undersidan av gondolen ihop med regnvattnet.
Har sett åtskilliga bilder på nätet där turister sitter i den nämnda gondolen, 
inte så smart när man vet ovanstående...
 
Här står vi som alla ser precis utanför stadens fotbolls/friidrotts-arena!
Nej vars, det kunde man inte tro förrän man hade gått igenom skogen/fotbollsplanen
och kom fram till den en gång fina huvudläktaren, snacka om att naturen tagit över!
 
Pripyats badhus/simhall är också en ganska vanlig bild på nätet.
 
   
    
     
  
 
Här visas en bild på hur biografen "Prometheus" en gång såg ut. Notera statyn
framför den lilla bilden i Dianas hand, det är den statyn som flyttades till parken
utanför reaktor 1 vid kärnkraftsverket som nämnts i ett tidigare inlägg. Den
färgglada dekorationen på biografens gavel är en gigantisk väldigt vacker mosaik.
 
 
På en av bilderna nedan ser vi en av killarna i gruppen som hade med sig en drönare.
 Man kan ansöka om att få flyga drönare i Pripyat, dock så gjordes detta ändå
under parollen; det man inte vet lider man inte av.
Om det var planerat innan eller inte vet jag inte, men det var då vi fick veta att
det fanns ett väldigt bra ställe i närheten att flyga drönare ifrån...
 
    
    
  
 
 
 
...nämligen från taket från denna byggnad.
Detta fattade dock inte jag utan hörde av någon anledning fel när vi höll på att
kliva ur bussen, jag hörde nåt som lät som sex våningar, men det visade sig
vara betydligt mera, nämligen 16 våningar. Dock så var det ju bara att
hänga på, insåg efter en stund att min kondis inte är vad den borde för jag lät
som ett trasigt dragspel när jag kom upp. För upp kom jag och det är jag glad för!
 
Från taket var det en fantastisk utsikt, här ser man en del av staden Pripyat som en
gång hade 50000 invånare, och i bakgrunden ser vi anledningen till
varför den siffran idag är 0. En siffra som kommer att vara densamma i 24000 år
som är tiden som satts innan man tillåts att få flytta tillbaka hit.
Ungefär 23966 ½ år återstår...
 
     
     
     
   
 
Ovanstående är de sista bilderna inifrån Pripyat från denna resan,
har dock letat och hittat några filmer på Youtube som sammanfattar
ungefär det jag varit med om i rörlig form; del 1 och del 2
 Dessutom en drönarfilm över staden som den ser ut idag HÄR.
En annan sevärd är denna filmen där man bl.a. knallar upp på taket
på ett annat hus visserligen, men jag känner igen känslan HÄR.
 
Hittade samtidigt några filmer som visar Pripyat före olyckan,
jag tycker att dessa knyter ihop säcken bra med bilder och filmer på
hur det en gång såg ut och även den första tiden efter olyckan;
 
 
 
Detta bygge är huvudnumret i nästa blogginlägg som blir det fjortonde
och sista från min Ukraina-resa. Anläggningen kallades för The Russian
Woodpecker och var en radarstation från det kalla krigets dagar...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anton säger:

    Ser ganska stillastående och tysta ut för att vara radio aktiva bilar. :)

    Svar: Det är nåt med Leksand och dåliga ordvitsar alltså... Denna skulle lika gärna ha kunnat komma från @attebacken ;-) På tal om återtåg fram och tillbaka vartannat år så kommer det tågbilder i nästa inlägg som är det sista från resan!
    Jimmy Steen

    2019-09-20 | 18:23:38
    Bloggadress: http://Https://365hockey.se

Kommentera inlägget här: