Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Summary

Kategori: New York 2015

 
21 blogginlägg med temat New York 2015 har passerat under en dryg månads tid.
Detta blir det 22:a och sista inlägget för den här gången.
Med ca 360 bilder och mängder med text (för att vara jag) har jag försökt
återge mina upplevelser under den oförglömliga veckan 13-20/8 2015.
Har fått en hel del positiv respons för detta vilket jag härmed tackar allra ödmjukast för,
det gör det lite roligare att lägga tiden som det tar att blogga i text och bild,
framförallt denna gången där det var  m y c k e t  att ta hand om och bearbeta!
 
Det hanns med ganska mycket, det mesta var bra, några enstaka grejer
kunde man ha hoppat över och några var riktiga höjdare.
Men vad ska jag då göra annorlunda nästa gång jag åker dit?
(För det blir en nästa gång, någon gång!!)
 
Då ska jag:
-Åka en annan månad än juli, augusti eller september för att slippa värsta värmen.
 
-Testa att åka äkta New York-taxi, en yellow-cab.
(Även om det nu för tiden är det mestadels Toyotor som rullar som taxi, 
men det är ju inget fel i det, de är ju gula de också!) ;-)
 
-Ta en tur över (eller under) till New Yersey, grannstaden på andra sidan Hudson-floden!
 
-Besöka The Bronx Zoo, detta var med på önskelistan redan denna resan men...
 
-Åka upp till observationsdäcket i världens fjärde högsta byggnad,
One World Trade Center, missade ju denna gången som sagt...
 
-Matcha besöket med en eller flera matcher i ishockey eller baseboll.
 
-Försöka att få biljetter till publikplats i nån av de större TV-showerna,
typ American Idol eller Late Night with Jimmy Fallon,
dessa är oftast gratis men svåra att få tag i.
 
-Gå på en Broadway-musikal.
 
Listan kommer säkerligen bli ännu längre med tiden så man kommer inte
att sakna sysselsättning när det är dags...
 
Vad göra annorlunda gällande foto-delen då?
I stort sett alla bilderna blev ju snap-shots vilket påverkar bildkvalitén negativt 
i vissa fall, dock inte så att det stör mig ,det kan tvärtom vara effektfullt ibland!?
Dock så skulle man vilja ha ett resestativ för att kunna ta de där
långtids-exponeringarna som man inser kan bli hur läckra som helst och fokusera
på detta nån kväll eller två istället för att fara runt och SE saker.
Ska fundera på detta, stativet ska ju släpas runt också...
 
Gällande bildskörden så kom jag hem med ca 2800 bilder. och av dessa
är drygt 1100 sparade för framtiden. Urvalet och redigeringen gjordes
under veckan direkt efter hemkomsten och de allra flesta inläggen gjordes
klara i förhand med tidsinställda publiceringsdatum och klockslag.
Tur visade det sig eftersom min dator kraschade 11/9, ett bra datum för krascher...
De sista blogginläggen är alltså gjorda med sedan tidigare sparade bilder
på lunchrasterna från jobbdatorn, så min sista rekommendation blir:
Säkerhetskopiera alltid dina bilder på ett eller flera ställen till förutom i din dator,
är oturen framme så kan man då rädda situationen i alla fall!!
 
 
Då återstår bara den sista bilden från 2015 års NYC-resa,
en bild tagen på kvällen vid Times Square med en stor portion experimentlust.
Är riktigt nöjd med den och har gjort en canvas av den som blev riktigt läcker,
är någon sugen på att köpa ett ex så hör av er.
 
 
 
 
 
Tack för att ni tittat och läst, på återseende och återhörande!!!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Lasse Jansson säger:

    Bilden du visar ska du vara grymt nöjd med och stolt för!

    Om jag någonsin åker till New York så blir det nog för att uppleva staden i första hand och väldigt sekundärt för att fotografera. Så tycker jag just nu i alla fall. Med tanke på mängden tips du bjudit på genom serien av blogginlägg så kanske jag tänker om och gör en riktad fotoresa dit istället... ;-)

    Jag tackar för att du tagit dig all tid för att berätta. Både i text och bild. Mycket uppskattat från min sida!

    Svar: Tack Lasse, glad att du uppskattar reseberättelsen!Man kan åka dit för att SE staden, man kan åka dit för att FOTA staden, men det jag gjorde var nånstans mittemellan, och när jag åker tillbaka nästa gång så tror jag att det blir nåt liknande men med några dedikerade timmar på "vykortsfoto" som inte blev av denna gången.
    Kul att du tänker tanken på att resa dit fastän jag vet att du har svårt att ens vänja dig vid tanken att fota runt i världsmetropolen Nyköping...
    Dock, får du chansen, åk, du ångrar dig inte!!
    Jimmy Steen

    2015-09-27 | 20:12:32
    Bloggadress: http://lassesfoto.blogspot.com
  • Erik säger:

    Sagt det förut till dig Jimmy, fantastiskt intressant läsning & givetvis foto-tittning. Otroligt vad du hunnit med under dessa dagar, det har lärt oss "tittare" en hel del om staden med stort Ä som i äpple... Tack!

    Svar: Staden med stort Ä! Borde ha använt den meningen som titel i nåt av blogginläggen, haha. Tack för de vänliga orden, sånt gör som sagt att man tycker att det är värt med den tid som foto och text tar, åtminstone för mig. Hann med mycket men då blev det ju som sagt mycket bilder också... ;-)
    Jimmy Steen

    2015-09-28 | 16:07:23
  • Mårten Erlandsson säger:

    Snyggt jobbat med hela resereportaget!
    Bra fotat och mycket bra skrivet!
    Nu behöver man ju inte åka till NYC....

    /M

    Svar: Tack för de orden, kul att höra!Och... du har en poäng där, vad ska man dit å göra...? ;-)
    Jimmy Steen

    2015-09-30 | 20:38:48
    Bloggadress: http://martenerlandsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här: