Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

15 steps down

Kategori: New York 2015


New Yorks tunnelbana, The Metro, är världens största tunnelbanenät.
34 olika linjer, 469 stationer (Stockholm har 100) och ett dagligt flöde
på ca 5,5 miljoner resenärer i ca 6400 tunnelbanevagnar bekräftar detta... 
 
Som jag redan redovisat så köpte jag mitt veckokort andra dagens morgon och reste flitigt
under min vistelse, dels av praktiska skäl, men även för att få se "vardags-New York".
De många linjerna är uppbyggda på ett liknande sätt som i Stockholm där de delvis
har samma sträckningar men delar upp sig i stadens ytterområden. Vissa linjer stannar bara
på de stora stationerna, "express", medans andra stannade på alla stationer, "local", vilket var
smidigt vid planeringen av resan. Kortläsarna funkade klockrent och det fanns alltid personal
i närheten liksom poliser som patrullerade så säkerheten kändes bra.
Dock så kanske det inte rekommenderas att åka till The Bronx en sen fredagkväll ändå,
men det är ju inte tunnelbanans fel i.o.f.s.
 
Tunnelbanan invigdes i början på 1900-talet och i några fall så var det man reagerade på
hur sunkigt det var på vissa stationer. Rent äckligt smutsigt till och med, man undrade
om dom inte hade städat där sen invigningen!? Dessutom var det ju som sagt värmebölja
i New York under mitt besök där vilket medförde att på vissa stationer så var det
runt 45-50 grader på perrongerna under jord, en vidrig värme alltså.
Kontraster då att kliva in i tunnelbanevagnarna som alltid
är luftkonditionerade till runt 20 grader.
Jag klarade mig dock från förkylning, konstigt nog.
 
Jag rekommenderar varmt att åka tunnelbana åtminstone nån gång när man är där,
men kan även rekommendera att skaffa veckokort, det är det klart enklaste sättet att
transportera sig, åtminstone om man ska resa i nord-sydlig riktning.
 
Vid några tillfällen tog jag med kompaktkameran för lite Metro-bilder,
resultatet är det vardags-New York som jag kommer att komma ihåg allra mest.
Ytterligare ett favoritinlägg alltså:
 
"Stand clear of the closing doors, please!"
 
      
 
     
 
     
 
     
 
     
 
     
 
   
 
     
 
     
 
     
 
  
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: