Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Årets bästa...

Kategori: Från arkivet...

 
Gravt inspirerad från andra (läs i första hand SN:s fotografer) så gör jag för första gången
en egen bäst-of gällande mina bilder här på Kontraster tagna under 2015.
Kom gärna med en kommentar i gästboken, vilken gillar du bäst av de jag valt?
Eller har jag helt missat någon annan bild som du tycker är bäst?
 
Året var bara några dagar gammalt när jag under julledigheten hade en helkväll/natt
runt Skavsta där jag inte kom hem förrän vid 3-tiden på natten.
Bilden föreställer Tista allé och det är jag själv
som kör bilen som skapar ljusspåren, med kameran öppen på ett uppställt stativ i diket.
 
 
Fortfarande snöfritt tidigt i januari och jag tog en tur till gamla sågverksområdet i Buskhyttan
och fick en hel del bilder med skrot och destruktivitet som gemensam närmare.
Just denna bilden där jag gillar färgerna och mönstret föreställer den krossade
bakrutan på en gammal Nissan som vandaliserats av traktens ungdom(?)
 
 
Som den trogne bloggtittaren vet så har jag ju även en Sony kompaktkamera som tidvis
används flitigt eftersom den är lätt att alltid ha i fickan. I början av februari, på vägen hem
från Rosvalla, så lyste månen igenom ett moln med lite ovanlig form. Ett handhållet
snap-shot där jag i.o.f.s väntade in bilen i bilden som blev oväntat bra. 
 
 
 I mitten av mars blev det återigen en kvällsexpedition som denna gången gick norr om stan.
Det blev lite blandade nattbilder där denna blev bäst med de tre tallarna i centrum.
 
 
 En dag i maj så styrdes kosan söderut till Vätterns östra strand.
Ett antal platser besöktes men denna bilden gillar jag rent grafiskt mest,
visserligen ingen diagonal men ett gyllene snitt i alla fall!
Tagen med tele-objektiv från vardagsrummet på Brahehus.
 
 
 Juni, och åter en kvällsexpedition. En tekniskt sett urkass bild; rörelse-oskärpa,
kornigt o.s.v. men jag tycker att den funkar i.a.f!
Ett snap-shot taget genom bilrutan innan bilen han stanna.
 
 
Fortfarande juni och som vanligt (nästan) en tur i obygden. Denna gången på vägen hem från
Björkvik så hittade jag detta rapsfält åtkomligt i rätt riktning mot solen.
Byxorna var så gula av rapsblommorna efteråt att det bara var att starta tvättmaskinen
efter hemkomsten, och somrigare motiv får man väl leta efter!?
 
 
Onsdagsträff i hamnen, tema svenska fordon.
Bilden föreställer en Volvo Duett ambulans med sin karaktäristiska röda saftblandare som
satt på utryckningsfordon förr i tiden innan man gick över till blåa istället.
 
 
Som alla ser är denna bilden från Stockholms slott!
Eller också inte. Tycker att denna lite humoristiska variant av ett av
landets mesta foto-motiv passar in på listan utan problem!
 
 
Natten mellan midsommarafton och midsommardagen så gjorde vi ett stopp i Jönåker!!
På kyrkogården i riktning mot Nyköping så stod ett antal träd och väntade på att bli
avbildade och jag tackade inte nej till det i dimman. En av mina favoriter allt som allt 2015!
 
 
 Den legendariske pressfotografen Anders Engman visar med all tydlighet att han föredrar att
vara på andra sidan kameran, och jag förstår honom!
Platsen var Gnestaplanket och månaden var juli.
 
 
På tal om äldre herrar så satt dessa sköningar på stora torget under
Nyköpings festdagar och filosoferade, i väntan på...?
Ingen aning, men med lite garnering så kan vem som helst komma med på min topplista.
Tydligen!
 
 
 Och när vi ändå håller på, här är ytterligare en äldre gentleman fotad rakt över Slottsbacken
i Stockholm precis när jag klev ut ur slottskyrkan.
 
 
I slutet av juli gick jag på semester och ännu ett Stockholmsbesök blev det, men denna gången
höll jag mig mest under jord i jakt på tunnelbanans skatter. En heldag blev det och en hel del
bilder där det var svårt att välja vilken som var bäst. Det blev den här till slut...
 
 
Den 13:e augusti drog jag till det stora landet i väster för en veckas semester.
Nej, inte Norge, utan Amerikas förenta stater USA:s största håla New York.
Många bilder blev det, och några måste ju med på listan.
Denna man stod och sjöng gospel i Central Park.
 
 
Fasadbilder blev det i massor, och jag skulle kunna välja ut ett antal för listan, men...
...jag nöjer mig med en, och då blev det denna spegelbild.
 
  
Ground Zero. Två likadana minnesmonument är byggda där de två tornen stod 1972-2001.
Bilden skulle inte vara någonting utan familjen till höger som står och tittar upp på
den nybyggda One World Trade Center som är byggd precis bredvid.
En av mina bästa bilder!
 
 
 En bild som jag inte tror att någon förstår utan att få förklarat vad det är?
Under promenaden längs High Line så satt en reklamskylt ett kvarter bort, på en hel husvägg.
Skylten gör reklam för en film, och linjerna i förgrunden är uppstickande armeringsjärn på ett
bygge som låg i linje med reklamskylten. En udda bild, jag vet...
 
 
På The Metropolitan Museum of Art så fanns det alltför mycket att titta på,
så att nån la tid på att titta på denna udda konstinstallation förundrade mig.
Borde bara vara hemmafruar som uppskattar denna typ av konst...?
(OBS! Galghumor!)
 
 
Och på tal om udda...
...så blev mitt bidrag till världspolitiken en femdollars-sedel till Bernie Sanders
presidentvals-kampanj inför valet hösten 2016.
Inte för att jag har någon koll på honom, men jag fick ju en likadan t-shirt
som på bilden för pengen!    Fast ren...
Och så länge det inte blir Donald Trump så blir det nog bra!!
 
 
En vardagsbild från den skitiga, varma och ganska vidriga tunnelbaneperrongen vid
East Broadway som ligger i närheten av China-Town på sydöstra Manhattan.
Ingen märkvärdig bild men tunnelbanan är verkligen foto-genisk
i avdelningen vardagsrealism!

 
 Times Square, och historien bakom min bästa New York-bild har jag ju dragit tidigare,
men den är alltså handhållen. Me like!!!
 
 
 Under september och oktober så var det ett antal kvällar med vackra solnedgångsfärger,
och vid några tillfällen så lyckades jag vara på rätt ställe för att få en bra bild.
Denna är tagen vid en insjö bortanför Aspa på ännu en av mina irrfärder i bygden...
 
 
I oktober bar det av till Skåneland i dagarna tre. Denna bilden är en omtagning av en bild
som togs för tiotalet år sedan på exakt samma ställe, fast då med analog utrustning, dvs film.
Ljuset som kommer från både höger och vänster gör att trädstammarna blir lite
tredimensionella och skapar ett djup. Denna bilden kan jag sitta och titta på länge!
 
 
 På en rastplats vid en liten sjö i en skog stod en bänk i trä med detta kvisthålet som inte såg
så märkvärdigt ut på platsen. Men när jag fick dra lite i färgreglagen hemma vid datorn
så lyste träet upp och bilden blev visningsbar.
En bild som jag gillar pga just färgerna i strukturen!
 
 
 Vägen hem från Skåneland gick via sydkusten upp genom Österlen. Vi stannade en stund
vid Sandhammarens fyr och lekte lite med kamerorna på stranden och denna bild,
som är tagen handhållen med en slutartid på 2 sekunder, påminner
om en målning från Skagen, eller hur?

 
 Ännu en irrfärd om natten gav detta resultatet, och ett bra sådant om jag får säga det själv...
Ett hygge i närheten av Sibro som jag först åkte förbi, tvärnitade och backade tillbaka till
för att parkera mitt på vägen och dra några skott norrut.
När man väl lyckas med nattbilder så är det värt tiden, helt klart!
 
 
I november är det ju alltid fotomässan i Älvsjö, i år kombinerad med fotomässan.
Inte särskilt spännande tyvärr, men jag gillar denna pga ett djup och så linjerna så klart!
 
 
Allhelgonahelgen, eller Halloween för en del, ger möjlighet till motiv
med både mörker, ljus och människor.
Denna bilden tycker jag väcker frågor och funderingar om döden...
  
 
En totalt värdelös bild som just bild betraktad, men budskapet!!!
Snacka om skön lösning på ett problem.
Störtskön skylt enligt mitt sätt att se det så den får avsluta mina 30 "bästa" från 2015!
 
Så släng gärna in kommentar som sagt så får vi se om alla ni i juryn är överens!?
På återseende 2016 när andan faller på.
 
 
Gott nytt år tillönskas Amiral von Schneider, Mr Pommeroy, Sir Toby, Mr Winterbottom
och dig!!!
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Stefan Karlsson nykping.blogg.se säger:

    Svårt väl Jimmy, så jag låter bli. Kvällsbilder fascinerar alltid.

    2015-12-31 | 13:00:06
  • Lasse Jansson säger:

    En mycket stark samling bilder Jimmy. Jag har två absoluta favoriter bland allt suveränt och det är den svartvita bilden från Nyköpings gator (det tror jag att jag skrev när den fanns med i det ursprungliga inlägget) och sedan fastnar jag för det hårt tuktade kyrkogårds-trädet med den blå tonen.

    Keep up the good work!

    Gott nytt år :-)

    2015-12-31 | 14:09:07
    Bloggadress: http://lassesfoto.blogspot.com
  • Mårten Erlandsson säger:

    Snyggt jobbat Herr Steen!

    Gott nytt år!

    /M

    2015-12-31 | 16:03:29
    Bloggadress: http://martenerlandsson.blogg.se/
  • Erik S säger:

    Tjusigt årskollage. Många fantastiska bilder & min röst faller på bokskogen i Skåne.. Gott Nytt År !

    2016-01-02 | 04:11:16
  • Åke säger:

    Vilket år med häftiga bilder. Snyggt ser fram mot 2016 !!

    2016-01-03 | 14:28:58

Kommentera inlägget här: