Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Upp i det blå

Kategori: Händelser

 
2016 så fyllde Flygvapnet 90 år i Sverige och jag var på plats på Malmen i Linköping
där en flyguppvisning ägde rum med samma program två dagar i rad. 90000 åskådare
på lördagen där jag var en, och 40000 på söndagen då det blåste och regnade.
Här, här och här är länkarna till de inläggen.
 
I lördags gick färden mot 2024 års flyguppvisning som kunde ses i Blekinge på 
F17 i Kallinge/Ronneby inför ca 40000 personer på plats. Då jag var en av dem så
var ju vädret därefter, d.v.s. fantastiskt med fläktande vindar och ca 22 grader 😎
Programmet var omfattande och kameran gick varm som sig bör, här kommer
en sammanfattning med enstaka bilder och del text, och som vanligt numera 
så kommer en länk sist där man kan se en större mängd bilder i större format.
 
Håll tillgodo!!
 
 
 
Inför NATO-flaggan fick vi först i programmet se...
 
SK16! Det amerikanska skolflygplanet som var i tjänst i svenska Flygvapnet mellan
1947 till 1972, i hela 25 år. Vi fick aldrig se efterföljaren SK60 denna gången
men den var i tjänst mellan 1967 till i juni i år, i 57 år alltså. Riktigt imponerande!!
 
 
 
Sen var det dags för Team 50, alltså fem-gruppen med SK50-plan som i folkmun även kallas
SAAB Safir. Även dessa var utbildnings-flygplan och de var i tjänst i 40 år, 1952-1992.
Merparten av de som flyger de äldre planen på flyguppvisningar är också veteraner,
den äldste i denna fem-gruppen var 80 år...
 
 
 
Sedan fick vi se det som togs fram och inledde karriären som stört-bombplan, SAAB B17.
Den utvecklades under andra världskriget och efter kriget så blev den spaningsplan.
Hade en kort karriär i Sverige mellan 1942 till 1952.
 
 
En kort presentation av helikopter 5B kom sen. Kallades internt för piss-kuren på grund av
sin storlek (litenhet?) eller för den flygande pennvässaren. I tjänst 1980-2002.
 
 
SK61 Bulldog var ännu ett skolflygplan som passerat genom åren. Av skotsk bakgrund och
den användes i Sverige under åren 1971-2001.
 
 
På besök från SAAB Aviation på Skavsta var två stycken vattenbombare som vattnade
gräsmattan bredvid landningsbanan på F17. Köptes in för några år sedan och Sveriges alla 4
exemplar finns just på Skavsta men är tillgängliga för EU:s medlemsländer via samarbete.
 
Konståkningsmomentet, alltså segelflygsuppvisningen missades tyvärr på bild då det var 
korvpaus en stund. Sevärt, så får ni chansen, ta den, strunta i korven!
 
 
Efter det var det lite uppvisning med ett mindre inte militärt flygplan, vi ser Edge 540.
 
 
Och efter det följande invigningstalet så var det då dags för det "stora programmet", dvs 
med merparten jetmotorer eller stora enheter. JAS 39 Gripen såg vi instoppade emellan 
ett antal andra framträdanden men har här valt att samla ihop dem lite längre ner.
 
 
 
Först ut bland de stora blev den lilla, vi ser J29 Tunnan som på sin tid var ett av världens
modernaste flygplan. Totalt 661 stycken fanns i det svenska Flygvapnet mellan 1950-1976.
Efter att planet togs ur tjänst så fanns under många år inte längre någon J29:a kvar som 
kunde flyga, men i början på 1990-talet så kom någon på idén att man skulle renovera upp
ett musée-plan till flygbart skick och 1991-1995 så genomfördes detta. Den processen finns
dokumenterad, se gärna dessa avsnitten här, här och här.
"Gul Rudolf" som nämns i filmerna var den som vi fick se på flygdagen och är sedan 
ungefär 30 år tillbaka den enda J29 Tunnan som kan flyga av de 35 som finns bevarade.
 
 
 
Efterträdaren till J29 Tunnan var J32 Lansen. Den tillverkades i totalt 450 exemplar och
447 av dem var i aktiv tjänst i det svenska försvaret 1955-1999. Mer info här.
 
 
 
Ett av de numera civila inslagen under dagen var DC-3:an Daisy från 1943.
Hon deltog i den allierade luftlandsättningen på Dagen D den 6:e juni 1944 för
US Air Force:s räkning och är alltså en äkta krigshjälte.
Efter detta gick hon i SAS och Linjeflyg-tjänst och även en tid som transport-flygplan hos
svenska Försvarsmakten innan hon blev en riktig veteran. Hela historien finns här.
 
 
 
J35 Draken som i Sverige var i aktiv tjänst i hela 38 år, från 1960-1998 och är enligt mig ett 
av de vackrare planen som funnits. 524 stycken tjänstgjorde i Sverige.
Här en kort film om hur J35:an utanför F11-muséet "flög" för sista gången.
 
 
 
Sen var det dags för den första gästartisten, och det blev en F/A 18 Hornet från Finland.
Det amerikanska planet har sitt ursprung i 1970-talet och Finland har sedan 1996 63 st.
 
 
 
J37 Viggen var nästa fighter på tur. Totalt 329 stycken var 1972 till 2007 det vanligaste
svenska militärplanet och som uppväxt i Linköping den man hört otaliga gånger under
övningar, utbildningskörningar och under tester då de även byggdes i Linköping.
 
 
 
 
Andra utländska gästen kom från Danmark, nämligen amerikanska F-16 Fighting Falcon.
Kanske var det den läckra färgsättningen med danska flaggan och de danska färgerna
tillsammans med programmet som gjorde att de bästa bilderna blev med denna, men även 
motmedlen/lysmarkeringarna på mittenbilden blev pricken över i.
Längst ner i inlägget finns länken till Google-albumet med alla 120 bilderna från flygdagen,
de med denna snygging blev allra bäst, tätt följt av JAS 39 Gripen som också finns längre ner. 
 
 
 
Helikopter 16 är en amerikansk transporthelikopter även känd som Blackhawk.
Sverige har sedan 2011 15 stycken och de ersatte de legendariska Boeing
Vertol 107 som åtminstone jag alltid kallade för banan-helikopter!
 
 
 
Lite läxförhör, vad är det vi ser?
Jo det som man kallar Historic Flight Formation, d.v.s J29 Tunnan, J32 Lansen,
J35 Draken samt J37 Viggen som fick luftas igen, i goda vänners lag.
I vilken ordning de åker får ni lista ut själva 😜
 
 
 
 
Brittiska Spitfire och amerikanska Mustang var två allierade hjältar från WWII.
Båda ägs idag av Biltema (!) och deltar på alla möjliga uppvisningsevent.
Kul att se, och även höra dessa klassiker som bluddrade på ganska högljutt!
 
 
En till 2/3 gästföreställning igen. Den nedersta har vi redan sett som Finlands F/J 18 Hornet.
Den i mitten är en JAS 39 Gripen F, notera storleken även om F-varianten är över metern
längre än tidigare versioner (A-E). Mer om Gripen längre ner som sagt...
Överst ser vi Tysklands bidrag till uppvisningen, nämligen en Eurofighter Typhoon.
Tyvärr så var inte deras passager så spännande så bara en bild på dem...
 
 
 
Nästa och sista gäst-uppvisning för dagen var även denna en Eurofighter Typhoon,
men denna var själv så den gasade på lite mer och fick två bilder iaf...😉
Storbritannien var hemvisten för denna som hade sina klassiska RAF-märkning.
 
 
Förutom den allra sista bilden som är en demonstration av en lufttankning av JAS 39 Gripen
från Airbus A330 så återstår bara just JAS 39 Gripen i olika kombinationer. Oavsett story så
kommer de här i en lååång rad...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Då återstår att uppmana till att gå in på mitt Google-konto och kolla på ovan
bilder igen, plus ett stort antal till, och i betydligt större upplösning. 
De mest spektakulära strids-bilderna med motmedel som sprutar ut
eller följer planen blev skithäftiga!!
 
HÄR är länken dit.
HERE is the link to my Google-account with more, and larger photos, enjoy.
 
 
På återseende!!
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: