Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Nya tider...

Kategori: Allmänt

 
Den första augusti 1988, strax före åtta på morgonen, gick jag för första gången 
in genom dörrarna till fabriken på Brukslagarvägen 5 i Nyköping som nyanställd. 
Företaget hette på den tiden Cewe AB och efter en handfull namnbyten och snart
32 år senare så är jag fortfarande ABB-anställd, som ju företaget heter idag.
 
1988 var det många hundra anställda, om någon månad är den siffran på
det som finns kvar i Nyköping ca 40 personer. Alltså har det hänt mycket 
under de 32 åren som gått och många av de som man jobbat med har slutat.
Pensioneringar och jobbyten förekommer ju hela tiden men fabriken har i omgångar
och stegvis decimerats då produktion flyttats till andra platser i vår omvärld.
 
Det som pågår just nu i skrivande stund är att den sista delen som berört produkter,
lagerverksamheten, flyttas till en underleverantör i Norrköping och därmed
lämnas den byggnad som Cewe byggde i mitten av 1960-talet helt och hållet.
Några kollegor följer med till underleverantören medan flertalet går i
avtalspension eller en oviss arbetslöshet och därmed går en epok i graven.
En kollega som nu börjat pendla till Norrköping har även han en blogg
och har gjort några riktigt bra inlägg om tider som varit och det som händer nu 
med lite personliga reflektioner, kolla gärna denna länken för dessa.
 
 
 
Sedan 2013 har alltså all montering och lagerhantering försvunnit i steg och
nu återstår några få avdelningar som i december flyttade till nyrenoverade 
kontorslokaler ca 800 meter från det gamla Cewe-huset.
 
Jag har haft tur i alla fem uppsägningsomgångar som varit under mina år
och återfinns alltså idag i de nya lokalerna som vi nu håller på att bo in oss i.
Kontoret är av det nu moderna öppna slaget där man sitter i rader, där det 
istället finns ett antal mindre rum tillgängliga för den som behöver sitta i 
telefon/Skype-möten eller vanliga möten. Vi har elva sådana rum och ett av 
de första delarna innan flytten var en tävling bland de anställda om vad rummen 
skulle heta, för man måste kunna särskilja dem med namn så att man hittar rätt.
 
 
Jag lämnade in en del förslag, dock var temat som vann mycket bättre; Kust och hav!
Med tanke på vilken fotostil jag har, främst här på Kontraster, så erbjöd jag mig att
kolla om jag hade lämpliga bilder på temat när det framkom att man kunde köpa
ljudabsorbenter med fotomotiv (ljuddämpande väggtavlor) när detta blev aktuellt.
Jag fick "uppdraget" och levererade 30 bilder till projektgruppen där de fick välja
ut de tio de tyckte passade bäst till de två större konferensrummen,
de tre mellanstora samt de fem av mindre storlekar. Ett rum blev utan...
 
I veckan kom de! Jäklar så mäktigt det var att få se sina bilder på dessa 
tygtavlor i storleken 120x120cm! Helt matt tyg innebär inga reflexer och de svarta
partierna i bilderna är verkligen svarta. Därtill mustiga färger gör att de verkligen
lyser upp de moderna, men väldigt gråa rummen. Är grymt nöjd och stolt
och inser nu att man kommer att bli ihågkommen för nåt på jobbet i.a.f.,
åtminstone så länge de får hänga kvar på väggarna 😍
 
 
Sex av bilderna har ni sett förut här på Kontraster, två av dem på
min sportfotoblogg Strikeout samt två är nytagna endast för detta ändamålet.
 
Konferensrum Fyren där bilden föreställer Långe Erik på Ölands norra udde.
 En skymningsbild med mycket svärta som ser bättre ut i verkligheten än här på bloggen!
 
Konferensrum Havet som har en morgonbild från Gotland tagen för några år sedan.
Grymma färger som skapar ett otroligt djup!
 
Konferens/grupprum Piren där vi ser piren/vågbrytaren i Nyköpings hamn tagen en tidig 
oktobermorgon från småbåtshamnen, på väg till jobbet. Det orangea sticker verkligen ut!!
 
Temat Hamnen var inte fullt så lätt då bilderna skulle vara kvadratiska.
Denna bilden är nytagen med livbojen som inte är i fokus medan fokus ligger
på byggnaden i bakgrunden med den lysande ABB-loggan till höger i livbojens mitt.
Alltså en mycket annorlunda bild på byggnaden där vi nu håller hus.
Mer symbolik kanske än en fantastisk bild, men den funkar!
 
Kanoten! En bild också tagen i närheten av nya kontoret, nämligen i ån vid hotell Kompaniet 
som visar en deltagare i SM i kanot-störtlopp(!) för ett antal år sedan. Häftigt ljus!!
 
Att ha en bild som bara visar temat Seglet är det nog inte många som har,
så det fick bli denna segelbåt som visserligen är tagen på Ölands norra udde men
föreställer en deltagare i en tävling som arrangerades av
Oxelösunds Segelsällskap, så lite lokalt blev det i.a.f.
 
På temat Masten så lämnade jag in ett flertal bilder tagna från/på Briggen Tre Kronor
som jag gjorde en dagstur med i Oxelösunds skärgård för ett antal år sedan.
Samt denna från torra land utanför Sjöhistoriska muséet vid
Djurgårdsbrunnskanalen i Stockholm. Helt OK den också!
 
 Förutom trädet vid muren på vägen vid Ottenby fågelstation på Ölands sydspets så är nog  
denna båten/Ekan (?) det motiv som setts vid flest tillfällen här på Kontraster, 
senast för ett par veckor sedan... Dock så ligger den ju oftast så till att ljuset
 och skuggorna gör att den kan fotas om och om igen med olika resultat varje gång.
 
Jollen fick hämtas från den gången jag fick möjlighet att fota en optimistjolle-tävling
på mellanfjärden strax utanför Nyköping för några år sedan. Av de många bilderna tagna
den dagen så fanns det bara en som funkade, och den blev häftig även i denna storleken.
 
Denna bilden på Ankaret var den som vållade störst bekymmer då jag inte är känd som nån
stor ankar-fotograf... Lite allmänna ledighetsutflykter i mellandagarna 2019 gjorde dock
att jag hittade denna som låg skapligt till gällande bakgrund vid Oxelösunds gästhamn
Många ankare finns utlagda både här och där, dock med röriga bakgrunder som inte
skulla funka så bra på bild, men här blev det ganska bra med en fin himmel dessutom!
 
 
Förhoppningsvis så kanske dessa gör att man får tillbaka lite sug runt fotografering igen
då man kommer att bli påmind varje arbetsdag med dessa, vi hoppas!
 
 
Och för den som undrar om jag fick nåt betalt för detta så var det inte nåt jag nämnde ens
då jag själv erbjöd mig. Då hade det nog blivit standardbilder eller gråa paneler istället ...
Å andra sidan har jag ju en fast inkomst varje månad sedan snart 32 år från nämnt ställe,
så jag får försöka intala mig om att det är ersättning för bilderna... 🤣
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Stefan Karlsson säger:

    Dina bilder är värda mer uppmärksamhet. Passar bra på väggarna till de lokaler jag aldrig fick se.

    Hoppas nu att ni får sitta i lokalerna några år och att inte det stora ABB glömmer de små människor som dagligen sliter för låga löner i strävan att spara mer.

    Jag är i'nt bitter jag i'nt

    Svar: Tack Stefan, kul att höra, har du vägarna förbi nån gång (efter att Coronan har gett sig) så får du komma in o kolla närmare! Vi hoppas att vi blir kvar ett tag ja men i kvartalsekonomins tidevarv så vet vi ju inget om det, vilket kanske är tur... Det som talar för oss är att vi befinner oss i en relativ låglönedel av Sverige och att Svensk Försäljning borde passa bäst just i Sverige!?Det som lever får se, jag ä i´nt bitter ännu i alla fall...
    Jimmy Steen

    2020-04-12 | 06:17:09
    Bloggadress: http://stefansvardag.wordpress.com
  • Atte säger:

    Hittade in på din blogg när jag ändå var igång med lite jobbsökeri och det var ju ett tag sedan jag kollade in din blogg.
    Kul att du fick uppdraget att pryda mötesrummen i det nya kontoret, och det var fina tavlor som blev hängda på väggarna.
    Vi får väl hoppas att Corona ger med sig, så vi kan träffas och käka lunch någon dag framöver.
    / Atte

    2020-06-01 | 12:34:06
  • Martin Ward säger:

    Misstänker att dessa inte är de sista tavlor som du gör....

    Svar: Hahaha, en sån där fråga där det blir fel hur jag än svarar ju. Men du har nog rätt, tavlor lär det nog bli framåt också, i nån form... ;-)
    Jimmy Steen

    2020-08-27 | 11:52:01
  • Martin igen säger:

    Jag föreslår en målvaktstavla som komplement !

    Svar: Hehe, såna har du bättre koll på än jag ;-)
    Jimmy Steen

    2020-08-28 | 16:54:59

Kommentera inlägget här: