Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Ukraina, del 4; Strukturer

Kategori: Ukraina 2019

 
Den som kollat in på Kontraster förut vet min förkärlek för bilder på byggnader
och strukturer eller delar av dessa, och ju äldre och slitnare desto bättre.
I Kiev hittade jag inte några sådana i nån större omfattning, men givetvis andra
spännande byggnader som istället kom med på minneskorten.
 
Kan väl redan nu avslöja att det trots allt blev slitnare byggnader och strukturer
på bild i mängder, men från ett annat ställe än Kiev,
mer om detta i senare blogginlägg...
 
Kievs finaste väg går mellan flygplatsen Boryspil och centrala Kiev enligt
min privatchaufför, övriga landsortsvägar som jag åkte senare under resan
var däremot riktigt dåliga...
 
 
 
 Bild tagen med telezoom på ytterligare förorter med moderna hus i mängder,
Kiev känns som en modern stad åtminstone i de områden som jag besökte eller passerade.
 
Det som inte kändes modernt för en svensk var säkerhetstänket,
och då främst i trafiken. Gjorde en liten räkning när jag satt och vilade vid
en av de större gatorna inne i stan,
och det var högst hälften t.ex. som använde bilbältena.
 
Min privatchaufför använde bälte endast
när han gjorde långresor berättade han,
då det går lite fortare än i stan.
När han sa detta så körde han i 120 på motorvägen till flygplatsen...
 
Kontorskomplex i kvarteren
bredvid mitt hotell.
 
 
 
Verkhovna Rada of Ukraine som är Ukrainas riksdagshus.
 
Muralmålning på gavel i kvarteret nedanför Olympiastadion.
 
Gränder, sidogator och passager
är det närmaste man kommer
det äkta och slitna...
 
En bild som visar både anledningen till, och lösningen på det jag kan bekräfta, en jäkla värme.
 
 
 
Marinskij-palatset.
 
 
Bessarabiska marknaden, en saluhall på ren svenska med lokala varor.
 
Under saluhallen Bessarabiska så finns en hel galleria med mängder
av mindre butiker, detta gäller även i många gatukorsningar
där man istället för övergångsställen har undergångar
på båda sidorna och passager däremellan.
 
En undre värld kan man säga men man får passa sig i dessa för
det är lätt att gå vilse så att när man kommer upp gatan igen så
vet man inte var man är nånstans då flera korsningar
och kvarter kan vara ihopknutna.
Det löste sig givetvis men kan vara bra
att tänka på när man irrar omkring.
 
 
Hur förklarar jag då denna bilden? Jo, även McDonalds håller till i byggnader...  Typ.
 
Big Mac-bilden får symbolisera mitt ytterst vetenskapliga pristest som jag för säkerhets skull 
utförde flera gånger för att få ett rättvisande resultat... 😋
En Big Mac & Co kostar i Kiev motsvarande ca 38:- SEK
 
Prisbilden är överhuvudtaget väldigt låg med svenska mått mätt, några exempel:
1 liter 95-oktanig bensin = ca 10:50:- SEK
50cl PET-flaska Coca Cola = ca 6:- SEK
Ceasarsallad och en Coca Cola inkl. roomservice på hotellet = ca 73:- SEK
 
Valutan är Hvryvnia (uttalas grivni) och kan endast fås tag i lokalt i Ukraina, 
man tar med sig EUR/USD/GBP och växlar lokalt. Det finns växlingslokaler precis
överallt som tydligt via digitala tavlor utanför visar sina växlingskurser.
Även uttagsautomater finns på många ställen så det där med pengar är inte
ett problem när man åker till Ukraina!
 
Var dock uppmärksam på flygplatsen där det växlingskontoret som ligger närmast
huvudpassagen har en betydligt sämre sälj-kurs än på alla andra ställen.
Min privatchaufför gjorde mig uppmärksam på detta och att det
15 meter längre bort fanns ett annat växlingskontor med
samma, bättre, kurser som i stan.
 
Dessutom är inte dricks en del av kulturen här, vill man inte
lämna dricks så är det inget som någon förväntar sig heller.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: