Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Counterclockwise

Kategori: New York 2015

 
På väg söderut på Hudson River, Manhattan t.v. och New Jersey t.h.
 
 
På piren bredvid USS Intrepid hade Circle Line sin bas.
De kör med turbåtar runt hela eller delar av Manhattan, och eftersom även de
fanns med i New York Pass så tog jag en tur runt hela Manhattan,
när jag ändå var på plats!
 
Det som slog mig var att här hade man ingen säkerhetskontroll!
På alla andra turistattraktioner/muséer med entréavgift som jag nämnt/kommer nämna
så är det minst svensk flygplats-nivå på kontrollerna förutom att man på vissa ställen
FÅR ta in vattenflaska och liknande, men inte överallt.
Vid färjan till frihetsgudinnan så fick jag till och med förklara vad jag hade mina
Läkerol-tabletter i fickan till...
Till konserten i Central Park i första inlägget så hade man ingen scanner,
där fick en bombhund sniffa igenom min kameraväska istället, fantastiskt.
Och flygplatsen JFK ska vi inte tala om, obligatoriskt av med skorna för de under 75 år,
och sedan in i de omtalade nakenscannrarna, jag undrar om de slutat skratta ännu...!?
Nåväl, jag klarade mig i alla kontroller, åter till båtturen.
 
Rundturen som tog ungefär 2,5 timmar gick motsols, alltså med babords sida mot
Manhattan och styrbords sida i turordning; New Jersey, Ellis Island, Liberty Island,
Brooklyn (under Brooklyn & Manhattan Bridge bl.a.), Queens & The Bronx.
En trevlig resa där man kunde välja att sitta inne i luftkonditionerad salong,
uppe på soldäck utan tak eller i förpiken där det var lättast att fota.
Gissa var jag befann mig, dessutom fläktade det skönt i värmen.
Båtresor finns i många varianter, rekommenderas i någon form!
 
Lite blandade bilder följer här från East River & Hudson River,
känner ni igen FN-skrapan från vattensidan?
 
     
 
     
 
     
 
     
 
     
 
 
 
 

Kommentarer

  • Stefan Karlsson säger:

    Nakenscanner?

    Nu vet jag två som inte ser fram emot detta nästa år :)

    Svar: Då är ju frågan om du tänker på scanneroperatörerna på flygplatsen när ni ska flyga hem igen eller om det är du och frugan som avses...Man kan ju trösta sig med att det inte är några officiella bilder som visas på skärmar i.a.f... ;-)
    Jimmy Steen

    2015-09-10 | 18:32:55
    Bloggadress: http://nykping.blogg.se/

Kommentera inlägget här: