Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

The light room!!

Kategori: Funderingar

 
Jodå, jag lever!
Tankarna har varit på annat håll under några veckor och inte talar det eviga mörkret
utanför fönstret för några fotografiska storverk såhär års heller.
 
Däremot håller jag på att förbereda mig inför framtiden genom att byta ut det
bildbehandlingsprogram som jag haft de senaste tre åren, Picasa,
mot det mer proffsiga Lightroom 5.
 
En utmaning att lära sig men det jag sett hittills så är det värt varenda krona och timma!
 
 
Håll ut, snart kommer vintern och då ska jag och kamerorna ut och pulsa i SNÖN!!!
 
 
 
 

Kommentarer

  • Lasse Jansson säger:

    Lightroom har jag använt sedan version 3 men jag använder det inte i den utsträckning jag borde. Ett kompetent program! Och inte så dyrt.

    Jag har mest användning av biblioteks-strukturen samt överblick med snabbfix av bilderna. Dumt nog har jag endast skrapat på ytan när det gäller bildbehandlingsfunktionerna i programmet. Borde nog läsa en bok eller liknande om programmet för att komma "under skinnet" på det...

    Grejen är att jag inte använder Lightroom alls till idrottsbilderna. Där har jag ett freewareprogram för överblick och struktur och ett helt annat workflow. Mycket tack vara den stora mängden bilder.

    Picasa har jag också haft som struktur-program för ordning och reda. Numera använder jag det som en väg ut på bloggen med mina bilder eftersom jag där håller mig till Blogger som ju också är en Google-produkt. (Även bildvisningen i Android-appen är bra.) En gång har jag tvingats använda Picasa som redigeringsprogram (när jag var iväg och bevakade IFK Nyköpings SM-slutspel i futsal nere på Hisingen.) Långt från de trygga programmen på hemdatorn. Jag har i efterhand redigerat om vissa bilder då jag inte fick till det som jag ville med bilderna i det programmet. Kanske ovana och kombinationen att jag hade en bärbar dator med mysko skärm som lurade mig på framförallt rätt svärta och kontrast i bilderna.

    Lightroom är ett bra val tycker jag. Många roliga stunder med redigerings- och bildförbättringsmöjligheterna har du framför dig :-)

    Lycka till!

    Svar: Jadu Lasse, nog är det mycket att utforska inom LR alltid...Men svårast verkar vara att hitta en användbar inställning till framförallt hockeybilderna, för beroende på var man tittar på de färdigredigerade bilderna så blir det väldigt stora skillnader i framförallt färgstick samt vitt och svärtan.
    Brukar göra så bra det går hemma och sedan bekräfta via jobbdatorn när man kommer dit, men jag har ju ingen aning om ifall den visar någorlunda OK heller!?
    Jaja, snart tröttnar jag nog på att experimentera och bestämmer mig för nåt bara, då får det bli "min stil" som nån sa ;-)
    Dock har jag nog allra svårast att fatta mappstrukturen, tycker att bilderna hamnar olika varje gång, men det kanske kommer nån gång det också!?
    Ha det!
    Jimmy Steen

    2013-11-07 | 08:38:10
    Bloggadress: http://lassesfoto.blogspot.com

Kommentera inlägget här: