Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

The High Line

Kategori: New York 2015


På Manhattans västra sida, mellan 10:e och 11:e avenyn och ungefär 13-34:a gatan
så ligger High Line som är en nedlagd järnvägslinje, omgjord till stadspark.
Det speciella med denna anläggning är att hela parken,
ca 2,5 km lång, ligger ca 10 meter upp i luften.
Då området parken ligger i är en gammal industrimiljö så får man en helt annan
inblick i de gamla, slitna kvarteren än från gatunivån med många sevärda byggnader.
Ett antal trappor/hissar längs vägen och café ungefär mitt på gjorde detta ställe till
en mycket positiv överraskning väl värd att besöka, och gratis var det också!
Rekommenderas!
 
     
 
     
 
     
 
  
 
  
 
  
 
 
 

Kommentarer

  • Stefan Karlsson säger:

    Ett av de mål vi planerar att besöka nästa år. Tack för inlägget.

    Svar: Rekommenderas som sagt, ett mycket udda inlägg som blir en avstickare från tempot I övrigt.
    Jimmy Steen

    2015-09-07 | 19:00:51
    Bloggadress: http://nykping.blogg.se/
  • Lasse Jansson säger:

    Det här var någonting jag verkligen inte hört talas om tidigare men verkligen något att lägga på minnet om jag någonsin kommer till Det Stora Äpplet. Häftigt och precis den typ av omgivningar som jag skulle tycka vore intressant att se. Hellre det än shoppingstråken, det är i alla fall ett som är säkert i mitt fall.

    Svar: High Line är ju en relativt ny attraction, så den är nog inte jättekänd ännu men börjar komma med i guideböcker. Jag förstår varför! Kan med fördel kombineras med de två kommande blogginläggsdestinationerna...
    Jimmy Steen

    2015-09-07 | 22:02:51
    Bloggadress: http://lassesfoto.blogspot.com

Kommentera inlägget här: