Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Structures & lines

Kategori: New York 2015


Ni som följt Kontraster vet att detta motivområde är något jag gillar.
Linjespel, strukturer, både raka och böjda men rena linjer ska det vara.
Alltså är detta ett av mina favoritinlägg från New York-veckan!
 
 
Och här är historien bakom de utanpåliggande brandstegarna i New York som man sett
så ofta på TV och i filmer, där mördarna och inbrottstjyvarna smiter ifrån polisen ni vet...:
 
I slutet av 1800-talet omkom ett stort antal (mer än 100) immigranter i en brand
i ett bostadshus som saknade nödutgång, för sådana byggde man inte in i husen förr i tiden.
Efter det stiftades en lag om att bygga till dessa brandstegar på de hus som inte hade
inbyggda nödutgångar, därav de särpräglade fasaderna som finns i stora mängder i staden.
 
 
Att ta fasadbilder från gatan, alltså nerifrån och uppåt skapar ju tyvärr
ofta lite konstiga vinklar som bara till viss del går att justera i efterhand.
Ett tilt/shift-objektiv med kraftig vidvinkel hade delvis varit räddningen,
men något sådant har jag inte i min ägo, och har inte planerat att skaffa heller.
Och därmed Lasse J., så har vi via en melodiradio-övergång halkat in på utrustning,
 här kommer lite om vad jag använde för prylar:
 
Som sagt så hade jag ju två månader på mig att spika resepackningen.
Som många vet så har jag ju en riktigt fin kamerautrustning som dock
väger en hel del vilket ju inte är en fördel om man ska flyga.
Att ha all kamerautrustning i handbagaget var viktigt, för att komma till N.Y.
med kamerautrustningen i ett borttappat bagage fick ju bara inte ske och
viktbegränsningen för utrustningen = handbagaget blev då 8 kg.
(Dock så stannade vikten vid drygt 5 kg, inkl. väskan)
 
Man kan ju inte heller ha hur många grejer med sig som helst,
så vad ville jag ha med, vad var urvalskriteriet?
 
     
  
En ljusstark fisheye. Visserligen ett objektiv som man använder väldigt lite,
men i vissa lägen blir det effektfullt och vidvinkligheten får ibland gå före
rätvinkligheten då en fisheye verkligen slaktar raka linjer...
Det blev trotjänaren Sigma 15/2,8 som fick den tjänsten före Samyang 8/3,5
som måste bländas ner för att få godkänd bildkvalitet, den hade inte varit så bra
i dunkelt ljus typ kvällstid så den fick vara kvar hemma.
 
     
  
En riktig vidvinkel, gärna med hög ljusstyrka då tanken som sagt var en del
kvällspromenader samt en del inomhus-bilder i dunkla miljöer.
Här var vinterns nyförvärv Nikon 20/1,8 gjuten på posten.
Zoomen 14-24/2,8 hade givetvis funkat också, men då den väger dryga
kilot och är gigantisk så fick den stå över denna gången...
 
  
  
Ett allround-objektiv som man kunde ha på till 95% av bilderna med tillräckligt bra
prestanda för att den inte skulle påverka bildkvalitén och hanteringen negativt.
Något sådant hade jag inte i repertoaren utan forskade runt och kom fram till
att Nikon 28-300/3,5-5,6 var rätt för mig. Hittade en begagnad i mycket bra skick
med ett överkomligt pris och är med facit i hand mycket nöjd.
Ett allround-objektiv får man ju ta för vad det är, distortionen går att enkelt
fixa till i Lightroom, däremot så är ju möjligheten att få till en trevlig bokeh
(bakgrundsoskärpa) begränsad men förutom detta så är jag mycket nöjd med köpet.
Dessutom är den något så ovanligt som kronskarp även i 300mm-läget vilket tillsammans
med 36MP-sensorn i kameran ger stora möjligheter till beskärning med grymt
resultat vilket har utnyttjats på ett stort antal bilder för extra tele-effekt.
Den mekaniska konstruktionen gör dock att objektivet växer på längden vid utzoomning
vilket är lite avslöjande vid fel tillfälle, men jag klarade mig från intermezzon ;-)
Detta objektivet kommer att få flera chanser när man vill resa lätt och minimalt...
 
  
  
Ett eller två kamerahus var den stora frågan, men kom till slut fram till
att ha ett systemkamerahus, vinterns köp Nikon D810, och komplettera
den med kompaktkameran, Sony RX100 mk3.
Sonyn fick tjänstgöra vid några få tillfällen, första kvällen på Union Square
samt i det kommande inlägget från tunnelbanan bland annat,
i övrigt var den inlåst i säkerhetsskåpet som kompetent backup.
 
     
 
Dessutom började jag direkt att kolla efter ett väskalternativ då det inte kändes
som att en ryggsäck var det bästa alternativet i en trång storstad.
Hittade en Think Tank (Retrospective 10) som köptes in före resan,
mitt bästa tillbehörs-köp på flera år, rekommenderas verkligen!
 
Allt ovan fick plats i den, + två halvliters vattenflaskor, + ett miniparaply (som
fick tjänstgöra som parasoll vid några tillfällen), + reseguider och andra "värdepapper"
och lite andra småsaker. Men den största fördelen är att den inte ser ut som
en fotoväska där man har en massa värdesaker, och det kändes bra i vimlet!
  
     
  
Hade även med ett mini-stativ tänkt att använda ihop med kompaktkameran,
men kom på, på plats i New York, att när den är ihopfälld så skulle den på håll
kunna förväxlas med en pistol, så den lämnade aldrig hotellrummet.
Ville inte ge ordet "photo-shoot" en ny innebörd...
 
        
 
 
 
 Nämnde i ett tidigare inlägg att B&H också besöktes.
Världens största fotobutik där precis allt finns i lager är enorm, men planen
var bara att komplettera med batterier och minneskort så att jag skulle kunna byta
just minneskorten varje dag så att inte allt försvinner om det skulle hända något.
Höll mig i skinnet och köpte inget annat, batterier och minneskort kostade 40-50%
mindre än i Sverige medan kameragrejer i övrigt inte alltid var billigt, i några
fall dyrare än hemma så det gäller att kolla in och räkna på allt.
Notera också att B&H är ägt av judar och att de använder den judiska almanackan.
Fredagar stänger man kl.14, lördagar är det stängt medan det är öppet på söndagar.
Ett antal judiska högtider under året tillkommer, kolla upp innan ett ev. besök!
 
 
 Var också medveten om egenheten som gäller bara i New York.
Till det pris som står på prislappen så tillkommer ALLTID en skatt på 8,875%
Står det 10 dollar på prislappen så får man betala 10,88 i kassan...
Gäller även om man köper på postorder.
Gatuförsäljarna utan kassaregister brukar strunta i detta men det gäller
på alla andra ställen och i vissa fall så tillkommer även dricks.
Så med nuvarande dollarkurs så ska man åtminstone tänka till och göra ett
överslag på slutpriset innan man slår till, allt är inte billigt som sagt...
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Stefan Karlsson säger:

    Jag förstår att din kamerautrustning är mer komplett än min och framför allt mycket dyrare.

    Jag saknar vissa objektiv, som ett fish-eye och riktigt ljusstarkt "normalobjektiv". Mitt standardobjektiv 18-55 ligger på 3,5-5,6 och funkar visserligen skapligt, men i vissa lägen har jag ibland önskat mig lite mer.

    När vi reser till NY tar jag bara med mig ett objektiv och det blir reseobjektivet 18-300 för att slippa detta besvär med ideliga byten. Tyvärr är det inte lika ljusstarkt som ditt Nikon, utan ligger på 3,5-6,3.

    Dock tror jag detta fungerar i sammanhanget och så är jag väl inte riktigt så sugen på att lägga allt för mycket på utrustningen, men vi får se. Det är ett år kvar och mycket hinner hända.

    Svar: Vad gäller min arsenal av kameraprylar så är det nog så att jag har lite mycket saker, sant...Eftersom man bara kan använda ett objektiv i taget per kamera så har jag löst det genom att då köpa flera kameror istället, ett tips från coachen ;-)
    Skämt åsido så är det bildresultaten som räknas och då är utrustningen bara en del som bekant. Min känsla är att din 18-300 kommer att räcka till i 99% av fallen, den motsvarar ju 27-450 jämfört med mina grejer, möjligen kanske man ska undvika utzoomningen när det börjar skymma och bli mörkt pga ljusstyrkan. I USA är allt stort så möjligheten att backa finns alltid... Gällande fisheye så finns ju den billiga Samyang 8/3,5 för DX som med lite nedbländning är helt fantastisk med tanke på priset, har en sån oxå som bekant, du kan få låna den och testa om du vill!?
    Jimmy Steen

    2015-09-24 | 17:48:51
    Bloggadress: http://nykping.blogg.se/
  • Lasse Jansson säger:

    För det första har du flera mycket vassa och intressanta bilder i inlägget. Bra där!

    Sedan tackar jag för ett eget mention i inlägget. Här är man betydelsefull... ;-)

    En vass uppsättning utrustning, något annat hade jag inte räknat med, och tyngdpunkten på bra alternativ åt det vidvinkliga hållet. Smart i trång stadsmiljö. På toppen av detta ett "superzoom" som är betydligt bättre än det jag har, och det täcker in allt du för övrigt inte fångar med vidvinklarna. (Grymmare sensor och kamerahus hittar du väl inte heller för stunden, om du inte vill byta tillbaka till Sony och köpa deras färskaste Alpha 7R II.)

    Tack för utrustningslistan och tipset om kameraväska. Sådana tips och råd är värdefullare än man kan ana (trots att jag själv inte planerar någon liknande resa i den närmaste evigheten).

    Svar: Tack för de vänliga orden, motivområdet är något jag själv gillar, kul att du oxå gör det.Gällande utrustningen så funkade det som jag hoppats trots lite jämkning runt prestandan, ska man bara göra vykortsbilder så bör man väl dock tänka om, men detta var ju en combo-resa som sagt. Det roliga runt kameror och sensorer är att jag nu har flera olika modeller, från den 11 år gamla D2Hs med 4MP till den senaste D810 med 36MP, och för den typen av bilder jag tar så funkar bägge två vid rätt förhållanden!! Sonys kompaktkameror kommer jag att fortsätta med, men deras system har jag lämnat för gott! Och gällande väskan så kan jag inte nog rekommendera den, KÖÖÖÖP! ;-)
    Jimmy Steen

    2015-09-24 | 20:50:50
    Bloggadress: http://lassesfoto.blogspot.com

Kommentera inlägget här: