Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Street 4

Kategori: New York 2015

"...å här är polisen som mitt i gatan står..."
 
Ja poliser saknades det inte direkt på New Yorks gator!
En gång i tiden var staden känd för sin kriminalitet med mycket brottslighet på gatorna.
För 20 år sedan började dåvarande borgmästaren Rudolph Giuliani en upprensning i stan
vilket resulterat i en brottslighetsnivå långt under Sveriges.
Som Nyköpingsbo kändes det alltså skönt att åka till en stad som procentuellt sett
är mycket lugnare och säkrare än Sveriges Chicago (Nyköping)!
 
Några siffror från internet, visserligen från 2006, men ändå, allt per 100.000 invånare:
Anmälda våldtäkter i New York City: 13, i Sverige: 47
(Totalt anmälda fall i New York City: 1100, i Sverige: 4200)
 
Anmälda misshandelsfall i New York City: 340, i Sverige: 830
(Totalt anmälda fall i New York City: 27.000, i Sverige: 77.000)
 
Och om nån tycker det är fel att jämföra en stad mot ett helt land så hade
New York 8,2 miljoner innevånare år 2006, Sverige hade 9,1 miljoner...
Min känsla är också att det inte bara är befolkningssiffrorna som ökat sedan 2006
hemma i Sverige utan även kriminaliteten...!?
 
Inte någon gång under resan kände jag någon oro för att det skulle kunna hända något,
men givetvis så skulle jag ju inte gå runt själv i Central Park en sen kväll, men skulle inte
få för mig att göra en motsvarande promenad längs Nyköpingsån heller å andra sidan...
 
     
 
     
 
     
 
     
 
        
 
En gräs...trimmad Fiat?
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Atte säger:

    Den där modellen av Fiat 500 är icke försedd med alkolås, utan har Holk som standard inmonterat och glöm inte vilka rökare man kan göra med den.......

    Svar: Förstår att spam-filtret stoppade denna kommentar innan jag frisläppte den... Jag ångrar mig redan...
    Jimmy Steen

    2015-09-21 | 23:57:25

Kommentera inlägget här: