Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

In the dark!

Kategori: New York 2015

Från andra våningen under the Night Tour på en av Open Loops rundtursbussar.
 
Kvällarna i New York var inte mycket svalare än på dagarna,
vid midnatt var det ca +28 under hela veckan, tur att man hade AC på rummet...
Dock så tillbringade jag de flesta kvällarna ute på stan, ofta med kameran framme
för att hitta lite häftiga nattmotiv, för såna saknades inte heller.
 
Det sägs att New York är staden som aldrig sover, var annars är affärerna öppna och
fulla med kunder strax för midnatt en fredagkväll? Lite mindre aktivitet första
morgonen då jag tidigt drog iväg på konsert till Central Park, men klart livligt då också.
Första kvällen på byn gick jag runt med kompakt-kameran "på hemmaplan"
vid Union Square för att känna på pulsen och folkvimlet.
 
Andra kvällen tillbringades vid Times Square vilket jag redan nu utnämner till
den sjukaste platsen i världen trots att blogginlägget därifrån dröjer ännu någon vecka.
Tredje kvällen var det dags för "Night Tour" med rundturs-bussen vilken gick från just
Times Square söderut genom gyttret, via Manhattan Bridge till Brooklyn för att
få se Manhattan skyline och Brooklyn Bridge åtminstone en gång i kvällsljus.
Nästa gång jag åker dit ska jag ta mig över själv för att kunna ta den bilden
från Brooklyn-sidan utan brospännen, trafik och annat i vägen, men bilderna nedan
visar i alla fall en idé om hur vackert det skulle kunna vara!?
 
En annan kväll gick turen till Rockefeller Center och deras takutsiktsplats
"Top of the Rocks". Den skyskrapan är inte bland de allra högsta i New York,
den är "bara" 259 m, vilket gör att kvällsbilderna innehåller lite andra skyskrapor
som går genom bilden istället för bara nedanför som från Empire State Building. 
En lite svenskt lagom byggnad i sammanhanget kan man säga,
och lite mer balans i bilderna, tycker jag i alla fall...  ;-)
 
 Dessutom blev det lite allmänna promenader längs Broadway respektive
East River vilket ger lite vardagsbilder vilket åtminstone jag oftast gillar bättre
än de mest kända turistställena.
 
Här kommer de nattbilder jag är mest nöjd med, förutom de från
det sjukaste stället på jorden, Times Square, de kommer lite senare...
 
 På "hemmaplan", 4 kvarter från hotellet längs med Union Squares södra sida,
korsningen  East 14 Street / Broadway!
 
 
        
 
     
 
     
 
    
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Stefan Karlsson säger:

    Vackert. Nattbilder är ofta mer intressanta än de som tas på dagen.

    Användes stativ eller är bilderna handtagna?

    Svar: Tjääna, jo nattbilder är en ytterligare dimension, håller med. På torsdag kommer material-listan men kan väl avslöja att inget stativ användes någon gång. Dock vid näst första och näst sista bilderna i natt-inlägget så användes postlåda respektive staket som stöd vid långtidsexponeringarna, den första på hela 30 sek...
    Jimmy Steen

    2015-09-19 | 09:32:38
    Bloggadress: http://nykping.blogg.se/
  • Erik säger:

    Fantastiskt intressant reseberättelse samt givetvis fascinerande bilder.

    Svar: Tack, jo det var en upplevelse utöver det vanliga, och kan jag inspirera någon att åka dit med hjälp av bloggen så är det extra kul. De e bar å åk!! ;-)
    Jimmy Steen

    2015-09-20 | 07:17:31

Kommentera inlägget här: