Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Everyday leisure...

Kategori: New York 2015

 
Vad gör New York-borna när de vill förlusta sig?
Det finns troligen tusentals svar på den frågan, men,
här kommer två klassiska ställen som oftast drar stora massor:
 
Madison Square Garden, en klassiker för oss ishockeyfrälsta,
men den är även en stor basket- och konsertarena.
 
I New York-passet fanns även en heltäckande guidad tur i Madison Square Garden med.
Givetvis lades den in i mitt veckoschema även om det inte spelades någon ishockey
där så dags på året, bara att få se en sådan klassiker är ju värt tiden det tog.
 
Att få höra guiden berätta om företaget som äger arenan och även berätta att de dessutom
även äger stadens stolthet New York Rangers (och farmarlaget Hartford Wolfpack),
basketlagen New York Knicks (herrar) & New York Liberty (damer) samt
en hög med radio- och TV-stationer gör att man som svensk föreningsmänniska
börjar fundera på varför man som i mitt fall jobbat idéellt inom idrotten i snart 25 år...
Kulturskillnader, eller om man så vill, Kontraster, är ju bara förnamnet.
 
Nåväl, vi fick se lobby, publika utrymmen, loger, läktarna, öl-kylen(!) som var ett enda rum
för hela arenan, stort som en mindre gymnastiksal full med tryck-kärl, och givetvis
omklädningsrummen som dock var tomma då säsongen ännu var några veckor bort.
Det som slog mig var hur små omklädningsrummen var, men fick veta att de halverats i storlek
på lagens begäran i den nyligen utförda miljard-renoveringen som blev klar 2013.
 
Arenan har evenemang ca 260 dagar om året av varierande storlek, kvällen innan hade
till exempel dambasketlaget N.Y. Liberty haft match som man kan se på bilderna.
Under högsäsong har de kapacitet att ha en basketmatch/konsert på eftermiddagen,
därefter hinna bygga om så att man kan ha hockeymatch på kvällen eller tvärtom.
Det ni, Rosvalla!!    ;-)
 
      
 
  
 
Har ni vägarna förbi, besök Madison Square Garden! (Rekommenderas!)
 
 


 
 
Avresedagen så hade jag planerat att hämta den deponerade resväskan (på hotellet)
vid 17-tiden för transport till JFK-flygplatsen. Resten av dagen var inte planerad, dock så hade
både New York Pass och Open Loop-busskortet löpt ut, bara tunnelbane-kortet kvar så
jag satte mig på tunnelbanan med destination: Stranden vid Atlanten!
 
Ungefär en timma via tunnelbanan i ost-sydostlig riktning ligger Coney Island,
stadens naturliga badplats som dock är byggd på amerikanskt vis.
En lååång strand, orange badvaktstorn (Baywatch!?) var hundrade meter.
Vid sidan om stranden en pålad "brygga" för promenader och in mot land ett gigantiskt
nöjesfält med en massa åkattraktioner som jag aldrig sett i Sverige.
Förutom allt detta så låg ett långsmalt område med restauranger och butiker däremellan
vilket helhetsmässigt gjorde det hela till nåt man bara sett på TV innan, typ  C.S.I.
 
Med tanke på värmen som varit under hela min vistelse så var jag lite sur att jag inte åkt hit
tidigare under veckan och svalkat av mig lite, men det får bli en annan gång!
Dock så var det väldigt få som var i vattnet och verkligen badade, inte ens barnen, vilket får mig
att tro att vattentemperaturen inte var så angenäm trots värmen i luften.
 Tyvärr hade jag bara nån timme på platsen men rekommenderar att, om vädret är det rätta,
ge Coney Island ett antal timmar som omväxling till storstadspulsen!
 
Åkattraktion där man låg på mage, med huvudet framåt.
Läskigt, vilket ansiktsuttrycken bekräftar...
 
  
 
  
 
 
 

Kommentarer

  • Lasse Jansson säger:

    Skitläckra bilder från "templet" Madison Square Garden. Fisheye? Eller rejäl vidvinkel på fullformatskamera? Bilden från nöjesparken på de uppochnedvända åkarna är helt suverän den också. Klockrent!

    Svar: Ah, även om MSG hade lågsäsong när jag var där så var det mäktigt!! Gällande utrustning så kommer på torsdag (24/9) eftermiddag hela material-listan tillägnat dig Lasse, men kan redan nu avslöja att du är på rätt spår... ;-)
    Jimmy Steen

    2015-09-20 | 20:37:24
    Bloggadress: http://lassesfoto.blogspot.com

Kommentera inlägget här: