Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Harlem...

Kategori: New York 2015


New York City består av 5 st boroughs vilket ungefär motsvarar kommuner.
Manhattan, minst till ytan men tredje mest invånare
Brooklyn, näst störst till ytan och flest invånare
Queens, störst till ytan och näst flest invånare
The Bronx, näst minst till ytan och näst minst antal invånare
Staten Island, tredje störst till ytan men klart minst antal invånare
 
Jag bodde på och var mest på Manhattan. Flygplatsen JFK låg på Brooklyn, men jag besökte
även en annan plats i Brooklyn, mer därifrån senare.
Queens fick klara sig utan mig denna gången liksom Staten Island som man bara når med färja.
Hade planerat ett besök på Bronx Zoo men detta hann jag inte med denna gången...
Dock så är inte Harlem en borough utan tillhör formellt Manhattan även om man informellt
ser sig som en egen stadsdel.
 
Något som jag bestämde på plats i New York var att köpa ett busskort till ett av de
Hop on-hop off-bussföretag som trafikerar stan, jag valde Open Loop och köpte biljetten
på plats, fast det blir nog billigare över nätet. Jag betalade 49 dollar ( ca 420:-) för 3 dagar.
Open Loop hade 4 linjer; Downtown, Uptown, Harlem & Night tour vilka jag testade
minst en gång per linje. Många av de kommande street-bilderna är tagna från övervåningen
på en av Open-Loops rundtursbussar. 
Det finns ett flertal företag som har sina egna linjer och priser,
men kan endast rekommendera dessa eftersom jag inte testade några andra.
Min rekommendation är att testa Hop on-Hop off vilket är ett smidigt sätt att se stan från ovan!
Flertalet turer har dessutom live-guide som lägger hela sin själ i att berätta om allt intressant.
Rekommenderas!
 
 
Bilderna nedan är från Harlem-turen med eminente guiden Gary Nelson i spetsen:
 
     
 
          
 

 

Kommentarer

  • Mårten E. säger:

    Bra jobbat, och bra skrivet!!

    /M

    Svar: Tack bäste bror, och bättre blir det (tycker jag i.a.f.) !
    Jimmy Steen

    2015-08-28 | 19:29:17
    Bloggadress: http://martenerlandsson.blogg.se/
  • Bosse säger:

    OMG! Apollo - helig mark för en gammal soul-diggare som undertecknad :-)

    Svar: O yeah, till och med jag kände igen det namnet även om jag inte visste att det låg just där. Men nu vet jag!!
    Jimmy Steen

    2015-09-08 | 19:51:31

Kommentera inlägget här: