Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

Good morning America!

Kategori: New York 2015

 
Ett par månader hade jag på mig att läsa på inför resan, och det utnyttjade jag!
En av de grejer jag hittade via nätet var att dagen efter min ankomst, alltså på fredagen,
så skulle ABC direktsända en konsert från Central Park i tv-programmet Good morning America.
Insläpp från kl. 06.00 vilket motsvarar lunchtid för en svensk, och det utnyttjade jag.
Aldrig har jag varit så pigg kl. 04.30 när klockan ringde, upp och iväg via tunnelbanan.
På tal om tunnelbanan så köpte jag denna tidiga morgon ett 7-dagars tunnelbanekort som räckte
resten av min vistelse. Kostnad 32 dollar (ca 290:-)  Rekommenderas!!
(Mer om tunnelbanan kommer i ett senare inlägg!)
 
Bandet som uppträdde hette The Band Perry och verkade vara halvkända i USA,
fastän jag hade inte hört talas om dem innan. Ett helt OK modernt popband!
Dock så var väl själva direktsändningen ganska tråkig med långa avbrott mellan låtarna,
ömsom reklam, ömsom nyheter och lite väder också, men men...
 
     
 
  
 
 
Efter detta så begav jag mig ut i Central Park för att strosa runt i denna pärla.
Central Park är en konstgjord stadspark, 3,4 kvadratkilometer stor, gjord under 1800-talets mitt
men känns otroligt naturlig med vattendrag, kuperade områden och öppna fält.
3,4 kv-km låter inte stort men är tillräckligt mycket för att virra bort sig i, jag kan intyga detta...
Dessutom finns ett stort antal platser för sport och rekreation, bland annat räknade jag till
26 baseboll-planer, vilket torde vara mer än i hela Sverige sammanlagt!?
 
Veckan jag var i New York så var det en massiv värmebölja då värmerekordet från 1942
klarade sig med nöd och näppe, att gå i Central Park då var svettigt!!
Alla dagar utom hemresedagen låg runt 31-33 grader...
 
  
 
  
 
  
 
 
Det kommer lite mer bilder från Central Park i nästa inlägg!
 
 
 

Kommentarer

  • Jonas Karlsson säger:

    Nu längtar man redan tillbaka. Bra jobbat som vanligt..

    Svar: Låter bra det, det var meningen, vi får se vem som hinner tillbaka först... ;-)
    Jimmy Steen

    2015-08-26 | 09:02:15
    Bloggadress: http://jonasnykoping.blogg.se
  • Martin Ward säger:

    Världens mest basebollplanstäta stad utifrån antalet spelare torde ju ändå vara....hepp....just det.. Nyköping.
    Finns ju två planer och dessutom resterna av en antik spelplats (-80 talet..) uppe på gamla golfbanan på Ekensberg.... Nu har du gått över ån efter vatten Jimmy...

    Svar: Haha, ja vinklar man frågan på det sättet så ligger nog Nyköping väldigt bra till även om man räknar bort Ekensbergsplanen också, åtminstone denna säsongen!
    Jimmy Steen

    2015-09-08 | 11:00:13

Kommentera inlägget här: