Kontraster

högt och lågt, svart och vitt, stort och smått

At the museum

Kategori: New York 2015


I mina förberedelser hittade jag också  New York Pass via nätet.
Detta är ett värdebevis/kort där man får kraftigt rabatterade priser på entréer
på olika begivenheter i staden. Ett 80-tal ställen har olika typer av rabatter
och förmåner, i vissa fall t.o.m. en gräddfil bredvid de vanliga köerna.
Man betalar för ett 1/2/3/5/7 eller 10-dagarskort och får då försöka klämma in
så många begivenheter som möjligt på den tiden för att spara så mycket som möjligt.
(Entrén ingår alltså i kortpriset enligt nedan)
 
Jag beställde och betalade ett 5-dagarskort hemifrån (190 dollar, ca 1700:-)
och hämtade ut kortet hos ombud i New York, det fungerade klockrent.
Dock så hann jag inte så mycket som jag hoppats på, under högsäsong är
köerna ofta långa, dessutom har de allra flesta ställena en säkerhetskontroll
motsvarande flygplats vilket tar tid, man hinner inte hur mycket som helst!
Jag hann med 10 besök med N.Y. Passet men kan i efterhand konstatera att
det gick ihop sig i alla fall, så kan rekommendera detta. Även här finns det flera
varianter på samma tema men har inte kollat de övriga.
New York Pass rekommenderas!
 
Nåväl, första besöket blev American Museum of Natural History, Naturhistoriska...
Platsen där filmen "Natt på muséet" med bl.a. Ben Stiller, Mickey Rooney &
Robin Williams utspelar sig, där alla figurer vaknar till liv efter stängningsdags...
Ett fantastiskt pampigt ställe, men...
...det blir för mycket, skulle kunna gå en hel dag där och så kul var det inte.
Jag gick där ett par timmar innan jag gav upp, uppstoppade djur bakom
glas är inte så kul i dessa mängder.
Rekommenderas bara om man är superintresserad eller har obegränsat med tid.
 
     
 
 
Istället tog jag en promenad rakt igenom Central Park med sikte på
"The Metropolitan Museum of Art", populärt kallat "The Met".
Inte för att jag är så konstintresserad, men att stå mindre än metern från verk av 
gamla mästare som van Gogh, Braque, Matisse, Picasso med flera är lite coolt.
Även detta museum är megastort men uppdelat i olika typer av konst vilket gör
att man lättare kan välja det som känns mest intressant.
När jag stod och pillade mig i naveln och såg vilsen ut så kom det fram en tjej
och frågade mig, på engelska, om jag visste var impressionalisterna var utställda?
Jag pekade mot toaletterna, för säkerhets skull...
 
 
     
 
     
 
        
                            Fabergé                                        Picasso
 
     
                                                                             Matisse
 
van Gogh
 
...och undertecknad...
;-)
  
 
 

Kommentarer

  • Martin Ward säger:

    Ser att du hyllar Van Gogh genom att ha självstympat dig och liksom mästaren numera saknar ett öra :-)
    Fint gjort !

    Svar: Ärofullt att nämnas i samma mening som mig skulle nog han ha tyckt! Dock så kan man ju börja fundera på om man är FÖR välutrustad när kroppsdelar försvinner bakom utrustningen, du har en poäng där...
    Jimmy Steen

    2015-09-08 | 10:46:59

Kommentera inlägget här: